قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی (غیر دولتی) + حق التدریس

۵۶۸ بازديد

برای کار کردن در مدارس به عنوان معلم معمولا باید در یکی از دانشگاه های فرهنگیان یا در رشته های دبیری درس خواند یا در یکی از آزمون های استخدامی آموزش و پرورش شرکت کرد اما یکی دیگر از روش های تدریس در مدارس، کار کردن به شکل حق التدریس از طریق تنظیم فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی است.

افزایش تعداد مدارس غیر انتفاعی، کمبود نیروی استخدامی و کمتر بودن هزینه ی به کارگیری معلمان غیر ثابت باعث افزایش نیروی کار حق التدریسی شده است. احتمالا بار ها شکایت های نیرو های حق التدریسی و مدیران مدارس را در مورد حقوق و تکالیفشان شنیده اید. معلم هایی که از شرایط مختلف مثل حقوق، بیمه، پاداش و مزایا ناراضی اند و مدیران و معاونانی که از کمبود نیرو یا استعفای نیرو یا مشکلات دیگر شاکی هستند.

یکی از بهترین راه­حل ها برای بهبود شرایط دو طرف قرارداد کار در مدارس غیر انتفاعی، انعقاد یک قرارداد استاندارد و منصفانه است که بتواند همکاری مناسب و رضایت بخشی برای آن ها ایجاد کند.

در ادامه در مورد قرارداد کار حق التدریس در مدارس غیر انتفاعی و تنظیم فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی بیشتر توضیح خواهیم داد.

قرارداد کار چیست و انواع آن کدام است؟

طبق ماده ۷ قانون کار مصوب 1368:” قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می­دهد .” همان طور که در قانون آمده قرارداد کار ممکن است موقت باشد مانند قرارداد کار حق التدریس یا غیر موقت باشد مثل قرارداد کار کارگر در یک کارخانه. بحث قرارداد استخدام از قانون کار جداست و قوانین و مقررات خاص خود را دارد.

سه نوع قرارداد کار وجود دارد که بسته به شرایط باید از یکی از آن ها استفاده کرد:

قرارداد کار موقت: قرارداد کار موقت زمان مشخصی دارد که پس از به پایان رسیدن آن، قرارداد پایان می­یابد اما اگر طرفین بخواهند موضوع قرارداد را ادامه دهند هم می­توان قرارداد را تمدید کرد هم قرارداد جدیدی نوشت.

قرارداد کار غیر موقت: قرارداد کار غیر موقت قراردادی ست که در آن مدت قرارداد ذکر نمی شود. طبق تبصره ۲ ماده ۷ قانون کار در کارهایی که طبیعت آنها جنبه‌­ مستمر دارد، چنان­چه مدتی در قرارداد ذکر نشود، قرارداد، دائمی تلقی می‌شود. خاتمه قرارداد یا به توافق طرفین صورت می‌­گیرد و یا وقایعی مانند بازنشستگی باعث اتمام قرارداد می‌شود.

قرارداد کار معین: در این نوع از قرارداد مدتی در آن مشخص نمی‌­شود و کارگر یا کارمند موظف است در قبال دست­مزد معین در قرارداد، کاری را که کارفرما مشخص کرده انجام دهد، مثل قرارداد کار نقاشی ساختمان که به محض اتمام کار، قرارداد نیز پایان می‌یابد.

در تمام قراردادها طرفین می‌­توانند جزئیاتی مثل ساعات کار کارگر، شرایط تمدید قرارداد و پاداش و جریمه‌های کارگر را تعیین کنند، اما موضوعی که اهمیت دارد این است که هیچکدام از طرفین در شرایط عادی نمی­توانند قرارداد را پیش از اتمام مدت آن به طور یک طرفه فسخ کنند و اگر اختلافی وجود داشته باشد باید در محاکم وزارت کار در مورد آن ها تصمیم گیری شود.

بهترین سند همکاری میان کارگر یا کارمند و کارفرما قرارداد کار است، قراردادی که تمام جزئیات این همکاری و توافقات طرفین را نشان دهد و در هنگام بروز اختلاف نمایان گر مسیر آن ها باشد. از جمله قرارداد فوق فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی است که در ادامه به ان خواهیم پرداخت.

نمونه فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی چه بند هایی دارد؟ و نکات مهم آن کدامند؟

در زیر مفاد مهم فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی و نکات مهم آن را ذکر می­کنیم، بدیهی ست قرارداد می‌­تواند بندهای دیگری طبق توافق طرفین داشته باشد اما مهم آن است که طبق قانون باشد.

  1. مشخصات طرفین: در این بند مشخصات شناسنامه ای طرفین و مدرسه یا آموزشگاه آورده می­شود.
  2. نوع قرارداد: قرارداد حق التدریس معمولا جزو قرارداد کار موقت محسوب می­شود.
  3. مدت فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی : تاریخ شروع و اتمام قرارداد باید به طور کامل ذکر شود مثلا شروع از تاریخ ….. و خاتمه قرارداد در تاریخ ….. یا یک ترم تحصیلی
  4. مبلغ قرارداد: مبلغ قرارداد بهتر است به طور ساعتی و با احتساب تعطیلات ذکر شود و این که مبلغ به چه شکل پرداخت می­شود، ماهیانه، هفتگی یا غیره.
  5. محل انجام فرم قرارداد کار مدارس غیرانتفاعی : مدرسه یا آموزشگاهی که فرد قرار است در آن تدریس کند مشخص می­شود، کارفرما نمی­تواند طبق قرارداد یکسان از کارمند بخواهد که در مکان دیگر نیز تدریس کند.
  6. بیمه و پاداش: کارفرما باید تعیین کند که آیا بیمه­ی کارمند را می­پردازد یا خود فرد موظف به انجام این کار است. پاداش ها نیز که شامل عیدی، پاداش سالانه و مزایای دیگر می­شود نیز بهتر است تعیین شوند.
  7. حق سنوات: حق سنوات که معمولا به طور سالانه و طبق کارکرد کارمند محاسبه می­شود باید توسط کارفرما پرداخت شود.
  8. تعهدات طرفین: در این بند معمولا وظایف کارمند مشخص می­شود اما کارفرما نیز وظایفی دارد که در صورت انجام ندادن آن ها مشمول جریمه می­شود مثلا اگر مکان کار تغییر کند موظف است به کارمند گفته و رضایت او را نیز کسب کند وگرنه طرف مقابل می­تواند قرارداد را فسخ کند.
  9. فسخ یا تعلیق قرارداد: طرفین می­توانند مواردی را تعیین کنند که در صورت بروز آن ها بتوانند یک طرفه، قرارداد را فسخ یا معلق کنند. مثلا کارمند در صورت دیرکرد کارفرما در پرداخت حقوق می،تواند قرارداد را تا زمان پرداخت و احتساب تاخیر معلق کند.
  10. کارفرما و کارمند می‌توانند بندهای دیگری نیز به قرارداد اضافه کنند تا مسیر همکاری روشن‌تری داشته باشند. نکته‌ای که حائز اهمیت است این است که در صورت بروز اختلاف، مهمترین سند در محاکم قانون کار، قرارداد است پس داشتن قراردادی اصولی و استاندارد نه تنها می‌­تواند از بروز اختلاف جلوگیری کند بلکه در صورت ایجاد اختلاف بهترین راه حل آن است.(وینداد)
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.