قراردادهای موقت به معنی نابودشدن امنیت شغلی است

۷۵۶ بازديد
  قراردادهای موقت به معنی نابودشدن امنیت شغلی است

رئیس کمیته دستمزد شورای اسلامی کار درباره قراردادهای کاری کارگران در شرایط کرونا گفت:این گونه قراردادهای کار به معنای نابود شدن امنیت شغلی است، که به عنوان یکی از اصلی ترین مشکلات جامعه کارگری محسوب می شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، فرامرز توفیقی، رئیس کمیته دستمزدشورای اسلامی کار،‌ درباره مشکلات کارگران درباره قراردادهای کاری گفت: در هفته های اخیر شاهد تاثیر ویروس کرونا در وضعیت اقتصادی اکثریت کشورها هستیم. سقوط بهای نفت در بازارهای جهانی و به تبع آن ،کاهش درآمدهای نفتی برای بعضی از کشورهای صادر کننده نفت از جمله ایران بهانه ای شده برای افزایش سیاست های ریاضت اقتصادی و عدم پرداخت دستمزد برابر سبد معیشتی، به خطر انداختن بیش از پیش امنیت شغلی، بویژه آن بخش از کارگران و مزدبگیر رسمیانی که با قراردادهای موقت و به صورت پیمانکاری به کار مشغولند.

وی ادامه داد: در مادە 7 قانون کارمصوب 1369 و تبصره یکم در آن تعریف و تعیین قراردادهای دائم و موقت به وزیر کار و تصویب هئیت وزیران موکول شدە است. با این حال از آن هنگام تا کنون، وزرای کار از تعیین شرایط کار موقت خودداری نموده اند و زمینه گسترش قراردادهای موقت را مهیا کردەاند که نتیجه آن از بین رفتن امنیت شغلی کارگران و امحا قراردادهای رسمی در مشاغلی که ماهیت مستمر دارند شدەاند.

 توفیقی اظهار داشت: گرچه مفاد این قانون فقط مشمول قراردادهای موقت بود، اما سیاست های دولت زیر فشار قدرت سرمایه زمینه بسط این قراردادرا به دیگر حوزه های استخدامی مستمر و دائمی فراهم آورد. کارفرمایان برای تأمین امنیت سرمایه، نیروهای خود را با قرارداد موقت و غیر دائم استخدام می‌کنند. این وضعیت آنقدر افزایش یافته است که الان بیش از 95 درصد بازار کار کشور را به اشغال خود در آورده و به ظهور قراردادهای جدید ماهیانه، فصلی، یکطرفه و سفید امضاء انجامیده است.
منبع:اقتصادآنلاین 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.