رویای خانه‌دار شدن و امید کارگران به تدبیر دولت

۶۸۷ بازديد

 

 

هر سال موضوع تعیین میزان حقوق و دستمزد کارگران به موضوعی داغ در میان محافل کارگری، رسانه ها و مسئولان تبدیل و در عین حال سایر مشکلات این قشر زحمتکش به خصوص در زمینه مسکن با وجود پشتوانه های قانونی و برنامه ریزی های انجام شده، کمتر دیده می شود.

آنگونه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اواخر سال گذشته عنوان کرد، ۴۳ میلیون نفر از جمعیت کشور را کارگران، بازنشستگان و مستمری بگیران تحت پوشش تامین اجتماعی و اعضای خانواده های آنان تشکیل می دهند و برای خانه دار شدن این قشر، تفاهمنامه ای نیز میان این وزارتخانه های راه و شهرسازی و تعاون و رفاه منعقد شد تا واحدهای مسکونی مناسب و مقرون به صرفه در شهرهای هدف احداث و کارگران در قالب آن صاحب خانه شوند.

افزایش قیمت زمین و مسکن در یکسال اخیر سبب شد تا خانه دار شدن نه تنها برای کارگران بلکه برای بخش های دیگر جامعه از جمله کارمندان هم به موضوعی سخت و رویایی تبدیل شود اما این نقطه پایان امید این اقشار نیست و قطعا اراده دولت و توانمندی های موجود می تواند گره از این مشکل باز کند.

شهرستان های ساوه و زرندیه در استان مرکزی با داشتن حدود یک هزار واحد تولیدی و صنعتی مادر، بزرگ و متوسط پذیرای افزون بر ۷۰ هزار کارگر ار نقاط مختلف کشور و بومیان منطقه است که به گفته دبیر هیات اجرائی خانه کارگر این شهرستان ها افزون بر ۷۰ درصد از این جمعیت بدون سرپناه و خانه هستند.

رویای خانه دار شدن و تعطیلی تعاونی های مسکن کارگری

«داود میرزایی» روز پنجشنبه به ایرنا، گفت: کارگران شاغل در واحدهای صنعتی و تولیدی ساوه و زرندیه همواره در راستای اهداف نظام و انقلاب اسلامی گام برداشته اند و انتظارشان این است که در شرایط اقتصادی کنونی همچون دهه های اول و دوم انقلاب که به کارگران از سوی دولت زمین داده می شد تا برای خود سرپناهی تهیه کنند، از این مزیت بهره مند شوند.

وی گفت: در ۲۰ سال نخست از حیات انقلاب اسلامی به همه اقشار ضعیف جامعه از قبیل کارمندان، کارگران و سایر خانواده های کم بضاعت زمین هایی در قواره های ۱۰۰ تا ۴۰۰ مترمربعی اهدا می شد تا برای خود سرپناهی بسازند اما متاسفانه در حال حاضر حتی ۵۰ مترمربع هم زمین برای کارگران تامین نمی شود تا آنها به صورت دسته جمعی و در قالب تعاونی اقدام به ساخت منزل کنند.

میرزایی افزود: انتظار داریم که دولت تدبیر و امید، وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولان و کارگزاران نظام اسلامی که دغدغه مشکلات جامعه کارگری را دارند نسبت به تامین مسکن این قشر که در شرایط فعلی و شیوع کرونا پس از مدافعان سلامت در سنگر تولید نقش فعالی دارند توجه ویژه ای داشته باشند.

وی گفت: گرانی، تورم و شیوع کرونا سبب شده تا خانه دار شدن در وضعیت کنونی جامعه برای کارگران به یک رویای دست نیافتنی تبدیل شود به همین دلیل از مسئولان درخواست می کنیم که با اتخاذ تدابیری در قالب طرح اقدام ملی مسکن شرایطی را برای خانه دار شدن کارگران ایجاد کند و باعث بازگشت امید و نشاط به بخصوص در زمینه ازدواج و فرزندآوری در بدنه این قشر زحمتکش نه تنها در ساوه و زرندیه بلکه در سراسر کشور شوند.

دبیر هیات اجرائی خانه کارگر شهرستان های ساوه و زرندیه ادامه داد:‌ اکنون تعاونی های مسکن کارگری کارخانه ها و واحدهای صنعتی به طور کلی در تعطیلی قرار دارند و در ۲۰ سال اخیر فعالیت چندانی برای خانه دار شدن کارگران از سوی این تشکل ها به عمل نیامده است 

میرزایی اظهار داشت: در ساوه پروژه ای ۲۷۰ واحدی قرار بود برای کارگران ساخته شود که از ۱۰ سال پیش در شهرک علوی فعالیت های عمرانی آن آغاز شد و اکنون به صورت نیمه کاره رها شده است و دلیل آن هم مشکلاتی است که از سوی مسکن و شهرسازی برای ستاد اسکان به عنوان متولی احداث پروژه ایجاد شده است.

وی گفت: تعطیلی این پروژه باعث شد کارگرانی که در ۱۰ سال پیش با ۱۵۰ میلیون ریال می توانستند صاحبخانه شوند، اکنون حتی با رقم سه میلیارد ریال هم امیدی به تکمیل واحدهای خود نداشته باشند؛ از این رو به عنوان خانه کارگر انتظار داریم که سازمان ملی زمین و مسکن سهمیه ای متناسب با نیازهای جامعه کارگری را در قالب طرح اقدام ملی پیش بینی کند تا این قشر ضعیف و زحمتکش هم امیدوار به داشتن سرپناهی برای خانواده های خود شوند.

وی همچنین از مسئولان کشوری و استانی مرتبط با حوزه ساخت مسکن درخواست کرد که مشکلات پروژه ۲۷۰ واحدی کارگران شهر ساوه واقع در شهرک علوی را رفع کنند تا روند ساخت و تکمیل آنها به اتمام برسد زیرا اتحادیه مسکن خانه کارگر آمادگی دارد تا پس از رفع گره های اداری، بلافاصله عملیات عمرانی را در این پروژه آغاز و تا ۶ ماه آینده تحویل کارگران متقاضی دهد.

به گفته میرزایی، اکنون در سطح شهرستان های ساوه و زرندیه هیچ یک از تعاونی های مسکن کارگری فعال نیستند و صرفا هویتی بر روی کاغذ دارند و این مساله با اخذ یک استعلام از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز قابل احراز است حتی تعاونی های مصرف کارگری غیر از چند کارخانه، ‌ هم در تعطیلی به سر می برند.

انتظار از کارفرمایان و حوزه صنایع برای کمک به تامین مسکن کارگران

دبیر هیات اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه همچنین از کارفرمایان و صاحبان واحدهای تولیدی و صنعتی نیز درخواست کرد که در این زمینه به کمک کارگران بیایند و با دریافت قطعه زمینی از دولت در قالب تعاونی درون مجموعه و اخذ مبلغی به عنوان پیش قرارداد از کارگران و کسر اقساط ماهانه از حقوق آنها نسبت به تامین مسکن مورد نیاز اقدام کنند که نمونه هایی از این فعالیت را در برخی از کارخانه های شهرستان ساوه شاهد هستیم و اکنون کارگران این مجموعه ها با درایت مدیریت کارخانه و ساخت واحد مسکونی، دغدغه مستاجری و مسکن ندارند.

وی افزود: چنین اقدامی برای مالکان کارخانه ها خیلی سخت نیست و کاری خداپسندانه و ارج گذاشتن به زحمات و تلاش کارگران به شمار می آید و انتظار ما این است که در کنار تلاش های دولت، مدیران صنایع هم نگاهی مثبت در این خصوص داشته باشند.

وی در خصوص اینکه گفته می شود طرح اقدام ملی مسکن متناسب با شرایط درآمدی اقشار متوسط جامعه است و شاید کارگران توان بازپرداخت اقساط سنگین وام های این طرح را نداشته باشند، گفت: اگر مسئولان بخواهند، می توانند با ارزیابی وضعیت درآمدی کارگران شرایطی را متناسب با توانایی و دارایی این قشر ضعیف به صورت ویژه ایجاد کنند تا جامعه کارگری هم بتواند از مزایای این طرح دولت تدبیر و امید بهره مند شوند زیرا در فرایند نام نویسی های مسکن ملی به دلیل مبلغ بالای سهم آورده و اقساط وام استقبال چندانی از سوی کارگران نشد و امیدواریم دولت تدبیر و امید با تسهیل در شرایط کارگران و ایجاد زمینه مشارکت آنها در طرح اقدام ملی، هدیه ای فراموش نشدنی را در ماههای واپسین فعالیت خود به این قشر زحمتکش اعطا کند.

میرزایی گفت:  پیشنهاد ما این است که دولت از ساوه به عنوان یک شهرستان کارگری طرح اقدام ملی را با شرایط تسهیل شده به عنوان پایلوت کشوری اجرا کند زیرا ماهیت دشت گونه این شهر سبب شده که مشکلی از نظر تامین زمین برای پروژه های مسکونی وجود نداشته باشد و در این راستا هم می توانیم روی کمک های صنایع و مدیران کارخانه ها هم حساب کنیم تا کارگران صاحب خانه شوند.

به گفته او اگر دولت بتواند مشکلات اداری و شهرداری را برای اجرای پروژه های خانه سازی ویژه کارگران در ساوه و زرندیه برطرف کند، کارفرمایان این مناطق آمادگی اجرا و ساخت پروژه ها را دارند و می توان در ماههایی که از عُمر دولت باقی مانده است، صدها واحد مسکونی و حتی یک شهرک مسکونی کارگری احداث کرد تا برای همیشه به عنوان کار نیک دولت خدمتگزار به یادگار باقی بماند و رنج بی سرپناهی هزاران کارگر و اعضای خانواده آنها را پایان دهد.

وی گفت: تامین منابع مالی ساخت خانه برای کارگران در قالب طرح اقدام ملی می تواند از محل کمک های دولت، تسهیلات بانکی و آورده متقاضیان انجام شود و به دلیل فراهم بودن زیرساخت های انجام این فعالیت انتظار داریم که مسئولان عالیرتبه کشور به خصوص وزیر راه و شهرسازی این خواسته جامعه کارگری را مورد عنایت ویژه قرار دهند.

به گفته دبیر هیات اجرائی خانه کارگر ساوه و زرندیه، بیش از ۷۰ درصد کارگرانی که در ۱۵ سال اخیر جذب مراکز صنعتی و تولیدی شده اند، مستاجر و بدون خانه هستند و حدود ۱۰ درصد از کارگران بازنشسته هم همین مشکل را دارند.

میرزایی گفت: در ۲ شهرستان صنعتی ساوه و زرندیه که بازار اشتغال رو به توسعه ای هم دارند، افزون بر ۷۰ هزار کارگر در واحدهای صنعتی و مراکز تولیدی مشغول به کار هستند و اگر در وضعیت اقتصادی کنونی نسبت به رفع مشکلات آنها از قبیل مسکن و حقوق پایه اقدام نشود ممکن است شاهد کاهش نیروهای کار در کارخانه ها و روی آوردن کارگران به مشاغل دیگر باشیم و در ماههای اخیر هم مشکل کمبود نیرو به دلایلی که عنوان شد برخی از کارخانه های ساوه و زرندیه را در تنگنا قرار داده است زیرا با حقوق ۲ میلیون تومانی امکان تامین مخارج زندگی کارگران میسر نیست.

منبع:رادیو ساوه

۱۰ کاری که باید در دبی انجام دهید

سخت است که بگوییم این ۱۰ فعالیت کدام ها هستند، زیرا در دبی صدها کار برای انجام دادن وجود دارد، اما برای راحتی شما در اینجا به ۱۰ مورد از آنها اشاره می کنیم!

۱-تور بیابان گردی

تور سافاری دبی یکی از مواردی است که نمی توان آن را از دست داد. غروب آفتاب را هنگام رانندگی در در یک لندروور مدل ۱۹۵۰ تماشا کنید و از مسابقه شکار با پرندگان وحشی لذت ببرید. وارد یک اردوگاه سنتی به سبک بادیه نشینی شوید، جایی که سرگرمی، حنا، شتر سواری و یک عصرانه دلپذیر در انتظار شما است. یک میلیون مایل از شلوغی های دبی دور شوید به منطقه ای سفر کنید که برای همیشه به یاد خواهید آورد. همچنین می توانید در لباس علاءالدین و یاسمن عکس بگیرید!

۲- برانچ بخورید

البته این برانچ، آن برانچی نیست که شما می شناسید.

دبی این جشن کلاسیک را با افق های تازه ای آشنا کرده است. به طور سنتی برانچ به عنوان یک وعده غذایی بزرگ بین صبحانه و ناهار تعریف می شود. اما برانچ در دبی چیز دیگری است. جشنواره غذاها و نوشیدنی ها که ۳ یا ۴ ساعت یا حتی بیشتر طول می کشد (طولانی ترین زمان در دبی ۹ ساعت بوده است).

راهنمای سفر به دبی اینجاست

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.