اضافه‌کاری اجباری نگهبانان

مقررات قانون کار و کارگران

اضافه‌کاری اجباری نگهبانان

۶۷۹ بازديد

اضافه‌کاری اجباری نگهبانان را به دردسر می‌اندازد/ برای ۱۲ ساعت کار، ۲۴ ساعت استراحت لازم است

یک فعال کارگری با انتقاد از عدم اجرای قانون درباره مشاغل نگهبانی، شیفت‌های ۱۲ ساعته را زیان‌بار و خسارت‌آور برای کارگران توصیف کرد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، عبدالله مختاری (فعال کارگری و رئیس پیشین شورای اسلامی کار شهرداری تهران) گفت: در قانون کارفرمایان مجاز هستند کارگران را هشت ساعت در روز به کار بگیرند اما برای مشاغلی مثل نگهبانی استثنائانی در نظر گرفته شده و شیفت‌های ۱۲ و ۲۴ ساعته هم وجود دارد.

او ادامه داد: در صورتی کارفرمایان مجاز به به‌کارگیری ۱۲ یا ۲۴ ساعته‌ی افراد هستند که این فرد استراحت کافی داشته باشد، یعنی به ازای شیفت ۱۲ ساعته فرد باید ۲۴ ساعت استراحت داشته باشد و در صورتی که فرد ۲۴ ساعت نگهبانی دهد، باید ۴۸ ساعت تعطیل باشد.

این فعال کارگری با بیان اینکه این مقررات عملا در بسیاری جاها رعایت نمی‌شود، گفت: برای مثال در شهرداری‌ها اغلب پیمانکاران افراد را مجبور به ۱۲ ساعت نگهبانی می‌کنند و فرد ۱۲ ساعت استراحت دارد. وقتی از آنها بازخواست می‌شود، می‌گویند نیروی کار خود درخواست اضافه‌کاری داشته است و چهار ساعت اضافه کار او محاسبه شده است. اما واقعیت غیر از این است و افراد درواقع مجبور به اضافه کاری می‌شوند. یک کارفرما برای یک پست نگهبانی سه نیروی کار لازم دارد که غیر از حقوق باید مزایای دیگری ازجمله بیمه نیز داشته باشند. بسیاری از کارفرمایان برای اینکه مخارج پایین بیاید و حق بیمه و مالیات کمتری بدهند، یک پست نگهبانی را با دو نفر می‌چرخاند. در ابتدای استخدام به فرد گفته می‌شود باید ۱۲ ساعت کار کند، در غیر این صورت او پذیرفته نمی‌شود.

مختاری با بیان اینکه یک نیروی کار آنهم در شغلی مانند نگهبانی نیاز به استراحت کافی دارد، گفت: فرد ۱۲ ساعت سر کار می‌رود و در ۱۲ ساعت بعد عملا کارهایی دارد که جلوی استراحت او را می‌گیرد. او باید زمانی را با خانواده بگذراند، ممکن است مهمان داشته باشد و... در بسیاری موارد عملا شیفت نگهبانی تبدیل به زمان استراحت می‌شود.

او ادامه داد: شاید در پاره‌ای موارد مشکلی پیش نیاید، اما عدم هوشیاری نگهبان در مواردی هم موجب بروز مشکل می‌شود. وقتی اتفاقی می‌افتد و برای مثال چیزی به سرقت می‌رود، کارفرما به جای اینکه نقش خود در عدم هوشیاری نگهبان را بپذیرد، او را مقصر قلمداد کرده و دردسرهای کارگر شروع می‌شود.

این فعال کارگری تاکید کرد: باید قانون در این زمینه رعایت شود. کارفرمایان باید مسئولیت اجبار خود به اضافه کار را بپذیرند و البته کارگران نیز باید تا جایی که می‌توانند مقاومت کنند، چون نهایتا خودشان به دردسر می‌افتد. بهترین شیوه شیفت‌بندی نگهبانان به صورت هشت ساعت کار و ۱۶ ساعت استراحت است، وگرنه در مقابل ۱۲ و ۲۴ ساعت کار به ترتیب باید ۲۴ و ۴۸ ساعت استراحت وجود داشته باشد. 
ایلنا

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.