حقوق اداره کار سال 99

مقررات قانون کار و کارگران

حقوق اداره کار سال 99

۶۹۲ بازديد

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، به نقل از خانه ملت، هادی قوامی سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 99 در تشریح جلسه عصر امروز (سه‌شنبه اول بهمن) این کمیسیون گفت:

در این نشست بند الف تبصره 12 لایحه بودجه سال 99 تصویب شد که به‌موجب آن دولت مکلف است در سال 99 ضریب افزایش حقوق گروه‌های مختلف حقوق‌بگیر از قبیل اعضای هیئت علمی قضات و کارکنان کشوری و لشکری شاغل در تمامی دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده 29 قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را انجام دهد.

وی افزود: پس از اعمال افزایش حقوق به‌میزان 15 درصد از مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی برای کارکنان رسمی و پیمانی و قرارداد ماهیانه برای کارکنان قرارداد کار معین و کار مشخص به‌نسبت مدت کارکرده و حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول از بیست و هشت میلیون ریال کمتر نباشد، به این معنا که هیچ کارمند و بازنشسته‌ای در سال آینده کمتر از 2 میلیون و 800 هزار تومان دریافتی در ماه نخواهد داشت.

 

تصویب افزایش ضریب حقوق کارکنان و بازنشستگان در سال 99

براساس تصمیم هیئت وزیران، حقوق شاغلین دستگاه‌های اجرایی در سال 1399، 15 درصد نسبت به سال 1398 افزایش یافته به طوری که پس از افزایش مذکور، حکم حقوقی آنان از 28 میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

هم‌چنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلین دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولین قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال 1399 به میزان 17 میلیون و 974 هزار و 500 ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین می‌شود.

 

افزون بر این، حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت در سال 1399 به میزان 9 میلیون و 717 هزار و 500 ریال تعیین می‌شود که با احتساب فوق العاده‌های موضوع ماده (6) قانون یادشده این میزان نباید کمتر از 17 میلیون و 974 و 500  ریال شود و مابه التفاوت آن تا این مبلغ به سقف محاسبه شده، اضافه خواهد شد.

گفتنی است، پس از اعمال افزایشات مذکور، مبلغ مابه التفاوت ریالی مجموع مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنان رسمی و پیمانی) و قرارداد ماهانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کار مشخص و طرحی) به نسبت مدت کارکرد از مبلغ 28 میلیون ریال با عنوان ” تفاوت تطبیق موضوع جز (1) بند (الف) تبصره (12) ” در احکام درج می‌گردد.

 

برهمین اساس، افزایش حقوق کارکنان مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت، نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی و شرکت‌های دولتی دارای مقررات خاص از جمله شرکت‌ها و دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر و یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان انرژی اتمی ایران، سازمان‌های موضوع ماده 5 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، در سال 1399 به میزان 15 درصد تعیین می‌شود.

 

گفتنی است، حقوق بازنشستگان، وظیفه‌بگیران و مشترکان صندوق‌های بازنشستگی کشوری و سازمان تامین اجتماعی نیرو‌های مسلح در سال 1399، 15 درصد نسبت به سال 1398 افزایش می‌یابد، پس از افزایش مذکور، حکم حقوق بازنشستگان متناسب با سنوات خدمت قابل قبول، از 28 میلیون ریال کمتر نخواهد بود.

 

همچنین، حداقل حقوق بازنشستگان به میزان 18 میلیون و 152 هزار و 750 ریال و حداکثر حقوق آنان نیز 7 برابر حداقل حقوق بازنشستگی تعیین شد.

 

گفتنی است، سایر صندوق‌های بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرایی می‌توانند از محل منابع داخلی خود، با تصویب هیئت امنا یا مجمع عمومی، حداکثر درسقف افزایش حقوق بازنشستگان کشوری و لشکری نسبت به افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1399 براساس مفاد این تصویب نامه اقدام نمایند.

 

قوامی همچنین به معافیت‌های مالیاتی در بند ب تبصره 12 لایحه بودجه اشاره کرد و ادامه داد: سقف معافیت مالیات بر درآمد کارکنان دولتی در سال 99 سالانه 36 میلیون تومان تعیین شد که بر این اساس سقف معافیت مالیاتی هر کارمند در سال آینده 3 میلیون تومان می‌شود.

 

قوامی اظهار داشت: براساس بند ب تبصره 12 سقف معافیت مالیاتی موضوع ماده 84 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن در سال 99 سالانه مبلغ 360میلیون ریال تعیین می‌شود.

 

نرخ مالیات بر کل درآمد کارکنان دولتی و غیردولتی اعم از حقوق و مزایای فوق‌العاده به‌استثنای تبصره‌های 1 و  2 ماده 86 قانون مالیات‌های مستقیم و اصلاحات بعدی آن و با رعایت ماده 5 قانون اصلاح پاره‌ای از مقررات مربوط به اعضای هیأت علمی و کارانه مازاد بر مبلغ مذکور تا 1.5 برابر آن مشمول مالیات سالانه 10 درصد و نسبت به مالیات 1.5 برابر تا 2.5 برابر آن مشمول مالیات سالانه 15 درصد و نسبت به مازاد 2.5 برابر تا 4 برابر آن مشمول مالیات سالانه 20 درصد نسبت به مازاد 4 برابر مشمول مالیات 25 درصد است.

حقوق و دستمزد سال 1399+ جدول حقوق و دستمزد ۹۹

چه معیارهایی باید در تعیین حداقل حقوق ۹۹ کارگران و افزایش مزد ۹۹ کارگران باید در نظر گرفته شوند؟

طبق ماده ۴۱ قانون کار شورای عالی کار: همه ساله موظف است میزان حداقل مزد کارگران را برای نقاط مختلف کشور و یا صنایع مختلف با در نظر گرفتن موارد زیر مشخص کند:

۱- توجه به نرخ تورم و درصد تورمی اعلامی از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عبارتی تاثیر نرخ تورم در افزایش مزد کارگران.

۲- مزد تعیین شده و افزایش مزد کارگران باید به نحوی باشد که بتواند زندگی یک خانواده متوسط را تامین نماید. تعیین میزان معیشت از جانب مراجع رسمی اعلام می‌شود.

نرخ تورم بهمن‌ماه 1398

امسال تصمیم بر این گرفته شده است که آمار مرکز آمار ایران مبنای عملکرد این شورا باشد. بر اساس آمار اعلامی مرکز آمار ایران نرخ تورم (کل) سالیانه ۱۳۹۸ در بهمن ۳۷ درصد بوده است .

سبد معیشت کارگران

در هشتمین جلسه کمیته دستمزد زیرمجموعه شورای عالی کار برای سبد معیشت خانوار میانگین کارگری با ظرفیت ۳.۳ نفر در کشور سبد معیشت ماهانه تعیین و در نهایت روی رقم ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان برای خانوار کارگری در سال ۹۹ تصمیم‌گیری شد.

ریز محاسبات سبد معیشت سال ۹۹

شرح عدد
سبد تعیین شده سال ۱۳۹۸ ۳۷.۵۹۶.۶۲۵ ریال
سبد تعیین شده سال ۱۳۹۹ ۴۹.۴۰۰.۰۰۰ ریال
سهم خوراکیهای تعیین شده برای سال ۱۳۹۸ ۹.۹۲۴.۴۵۳ ریال
سهم خوراکیهای تعیین شده برای سال ۱۳۹۹ ۱۵.۲۸۹.۴۳۱ ریال
درصد افزایش خوراکیها ۵۴.۰۶ درصد
تورم خوراکیهای کل دی ۹۸ ۵۲.۱ درصد
تورم خوراکی‌های دهک کارگری دی ۹۸

۵۰.۳ و۵۱.۱ درصد

میانگین= ۵۰.۷ درصد

سهم سایر اقلام سبد تعیین شده برای سال ۱۳۹۸ ۲۷.۶۷۲.۱۷۲ ریال
سهم سایر اقلام سبد تعیین شده برای سال ۱۳۹۹ ۳۴.۱۱۰.۵۶۹ ریال
درصد افزایش سایر اقلام سبد ۲۳.۲۷ درصد
تورم غیرخوراکی های دی ۹۸ ۳۲.۹ درصد
تورم غیر خوراکی‌های دهک کارگری دی ۹۸

۳۱.۴ و۳۱.۷ درصد

میانگین= ۳۱.۵ درصد

سهم خوراکی‌ها از سبد در پانزده گروه درآمدی کارگری

۳۲.۴۰ و ۳۰.۱۶ درصد

میانگین= ۳۱.۲۸ درصد

سهم خوراکی‌ها در سبد تعیین شده ۳۰.۹۵ درصد
سهم غیرخوراکی ها از سبد در پانزده گروه درآمدی کارگری

۶۷.۸۰ و ۶۹.۸۴ درصد

میانگین= ۶۸.۸۲ درصد

سهم غیر خوراکی‌ها در سبد تعیین شده ۶۹.۰۴ درصد
تفاوت دو سبد ۱۱.۸۰۷.۳۷۵ ریال
درصد افزایش کل سبد ۳۱.۴۰ درصد
حداقل دستمزد سال ۱۳۹۸ با مزایا ۲۰.۳۴۴.۱۵۵ ریال
قدرت پوشش دستمزد بر سبد ۱۳۹۸ ۵۴.۱۲ درصد
درصد افزایش دستمزد مورد نیاز جهت حفظ سبد ۵۸.۰۴ درصد

گفتنی است، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه سال 1399 که با اذن رهبری مستقیما به شورای نگهبان ارسال شده است، افزایش حقوق برای کارکنان و بازنشستگان شاغل در بخش دولتی به شرح زیر به تصویب رسیده است:

تبصره 12 لایحه بودجه سال 1399

الف-1- دولت مکلف است در سال 1399 افزایش ضریب حقوق گروههای مختلـف حقـوق بگیـر از قبیل اعضای هیأت علمی، قضات و کارکنان کشوری و لشـکری شـاغل در تمـامی دسـتگاههای اجرائی موضوع ماده (29) قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی و حقوق بازنشستگان را به‌گونه‌ای انجام دهد که پس از اعمال افزایش حقوق به میزان پانزده درصـد (15%) مجموع مبلغ مندرج درحکم کارگزینی (برای کارکنان رسـمی و پیمـانی) و قرارداد ماهانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کار مشخص) به نسبت مدت کارکرد و حکـم حقـوقی بازنشسـتگان متناسـب سنوات خدمت قابل قبول، از بیست و هشت میلیون ریال کمتر نباشد.

تفاوت تطبیق موضوع ماده (78) قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییـر باقی می‌ماند و مابه‌التفاوت ریالی مبلغ مندرج در حکم کارگزینی (برای کارکنـان رسـمی و پیمـانی) و قرارداد ماهانه (برای کارکنان قرارداد کارمعین و کار مشخص) نسبت به مبلغ بیسـت و هشت میلیون (000,000,28) ریال، به تفاوت تطبیق مذکور اضافه می‌گردد. این تفاوت تطبیق برای شـاغلان، مشـمول کسر کسور بازنشستگی می‌باشد.

حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان، حداقل حقوق بازنشسـتگان و وظیفـه بگیـران مشـمول قانون مدیریت خدمات کشوری و حداقل حقوق کارمندان مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت مصوب 13/6/1370 با اصلاحات و الحاقات بعدی و سایر حقـوق‌بگیـران دسـتگاه های اجرائی و صندوق بازنشستگی وابسته به دستگاه‌های اجرائی و مستمری‌ها و سایر حمایت‌های متناسـب با آنها معادل افزایش ضریب ریالی به میزان پانزده درصد (15%) افزایش می‌یابد.

آیین‌نامه اجرائی این جزء با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور و سـازمان اداری اسـتخدامی کشور به‌تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 

حقوق و مزایا سال 98 تصویب شد

افزایش حقوق و مزایا امری مهم است که سالانه از سوی شورای عالی کار تعیین و تصویب می شود. اما از سال گذشته حق و حقوق ها آنطور که باید و شاید، انتظارات مردم را برآورد نکرده و همچنان شاهد موج عظیمی از تورم و گرانی ها هستیم.

 

کارمندان و کارگران در سه ماه آخر سال منتظر اعلام حقوق و مزایای سال جدید هستند. مانند سال گذشته نهادهای کارگری با پایه حقوق و دستمزد کارمندان موافق نیستند. به باور آنها مزایای آنها با تورمی که در کشور جاری است همخوانی ندارد.

 

در این مطلب قصد داریم اطلاعاتی در خصوص حقوق و مزایا سال 98 صحبت کنیم که به تازگی اعلام شده است.

 

اطلاعات کامل حقوق و مزایا سال 98

بعد از بحث های فراوان بر سر حقوق و مزایا سال 98، در جلسه دویست و هشتاد و دومین نشست شورای عالی کار بر سر میزان حداقل حقوق و مزایا سال 98 به توافق رسیدند.

 

گزارش ها حاکی از آن است که حداقل حقوق و مزایا سال 98 چند درصدی افزایش پیدا کرده و به مبلغ یک میلیون و 517 هزار تومان رسیده است. این در حالی است که پایه حقوق سال 97 برابر با  یک میلیون و 112هزار تومان بوده و برای گذراندن زندگی کافی نبود.

 

بر اساس تصمیماتی که در 282 نشست شورای عالی کار گرفته شده، در سال 98 کارمندان و کارگران تمام وقت و پاره وقت حقوق یک میلیون و 517 هزار تومانی را دریافت خواهند کرد.

 

در اصل حقوق مزایای سال 98 به گونه ای بوده که هر کارمند باید حدود 505.627 ریال یعنی حدود 50 هزار تومان دریافت کند. البته اگر کارفرمایان می خواهند هزینه ای بابت انگیزه دادن به کارمند تعلق بگیرد هیچ ایرادی نداشته و باید بین کارمند و کارفرما قرارداد امضا شود.

 

ناگفته نماند که در سال گذشته این رقم به 370.423 ریال می رسید و برابر با 37 هزار تومان بود.

 

قوانین مهم در خصوص پرداخت حقوق کارمندان

اگر کارفرما هستید و در حال خواندن مقاله هستید به یاد داشته باشید به هیچ عنوان حقوق و مزایا سال 98 نباید روزانه از مبلغ 50 هزار تومان کمتر باشد.

ناگفته نماند، پایه سنوات کارمندان و کارگرانی که یک سال از دریافت آخرین پایه سنوات آن‌ها گذشته باشد یا کارگرانی که بیش از یک سال سابقه کار دارند، روزانه مبلغ 2333 تومان خواهد بود که این مبلغ در ماه به 70 هزار تومان می رسد.

 

 

حق اولاد چیست؟

به یاد داشته باشید حق اولاد یکی از مزایای جانبی حقوق و دستمزد شاغلان مشمول قانون کار است که باید از این مزایا بهره مند شوند. که هر ساله با افزایش حداقل مزد، میزان حق اولاد نیز افزایش می یابد.

 

لازم به تذکر است که دستمزدهایی که در جدول حقوق و مزایا 98 میبینید، در مورد افراد محصل که به صورت پاره وقت یا به صورت کارآموزی مشغول به فعالیت هستند، صدق نمی کند.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.